perjantai 11. toukokuuta 2012

School Trip!

Nyt on kaikki vähän myöhässä, mutta aattelin tehä erikseen meidän retkestä postauksen. Sitä edeltävästä viikosta tulee vähän myöhemmin. Eli lähdimme Urumchi-villageen, Gangwon-Dohon ja yövyimme siellä yhden yön (eli ihan liian lyhyt retki, yleensä ne on olleet kaksi yötä). Melkein kaikki kakkoset oli mukana, mutta meidät oli jaettu eri ryhmiin. Viisi kakkosluokkaa oli siellä, missä minäkin ja me kuljettiin vain yhden luokan kanssa. Kuviksenopen luokan kaa! Matka taitettiin sinne busseilla, meni noin kolme tuntia yhteen suuntaan.
Mutta nyt itse asiaan!

Torstai 10.5.2012
Aamulla heräilin ennen kelloa ja lopulta päätin vain nousta ylös. Siirsin kaikki tavarat pikapikaa vielä toiseen reppuun, jossa oli enemmän tilaa ja pääsin hyvissä ajoin lähtemään koululle. Koulun pihalla näin busseja, mutta meidän piti mennä omaan luokkaan venailee. Olin luokassa jotain 7.40 ja kahdeksalta piti olla paikalla. Lähdön piti olla 8.20, mutta eihän siinä niin käynytkään. Päästiin lopulta lähtemään vähän yhdeksän jälkeen. Kaikkien piti olla koulupuvuissa, koska otettiin ryhmäkuvat perille päästyämme. Käveltiin luokasta kentälle ja noustiin busseihin ja lähdettiin taiteilee ahtailta kaduilta pois! Meillä on oikeesti järkyttävän ahtaat ne tiet, jotka vie koululle. Kyllä bussikuskit osaa, kun ne sieltä pääsi hyvin pois. Vähän sen jälkeen, kun päästiin Soulin ulkopuolelle, joku laittoi bussin telkkarin päälle ja kpopvideoita pyörimään. Ihan kivaa ajanvietettä, nää vaan alko aina kiljuu kovaa ja korkealta, kun joku hyvännäköinen mies halas tai suuteli jotakuta videoissa. Kun mä kysyin, että miksi te huudatte ton takii, niin vastaukseksi tuli vaan, et kun se on komea! Ne oli suurin osa jotain vanhempia biisejä, joten en ihan kaikkia tuntenut, mutta kyllä mun luokkalaiset osas ja lauleskeli mukana ihan fiiliksissä. Mä päädyin katselee maisemia, eli vuoria ja taloja.

Ehkä jonkun kahden tunnin ajon jälkeen pysähdyttiin tauolle. Me jäätiin pohtii, että halutaanko jäätelöä ja sieltä tulee joku vanhempi mies kyselee, että mistä ollaan ja kuka mä oon jne. Kyllä se siitä nopeasti häippäs ja me päätettiin, että halutaan jäätelöö. Saatiin juosta bussille takas hakee rahoja, mutta bussit oli jo lähdössä! Saatiin kuiteski lupa vielä ostaa ja siinä tuli hiukkasen vaan kiire. Juostiin takas vauhdilla ja päästiin lähtee. Alettiin jo olee aika lähellä meidän kohdetta, joten ikkunasta näkyi jo vähän huonokuntoisempia taloja ja maaseutua muuten vaan. En nyt muista, mitä kaikkea tuli nähtyä.
Perille kun päästiin niin otettiin tosiaan ensin valokuvat ja mentiin vaihtaa koulupuvut pois. Eli vaihdettiin vaatteita bussissa, oli kivan kuumat bussit... ja lievää sähläystä, koska oli ahdasta. Hyvin kuitenki onnistuttiin ja mentiin syömään jotain ei niin hyvää ruokaa. Sen jälkeen takaisin bussiin, joka kuljetti meidät vähän alemmas, koska me oltiin lähdössä kävelemään vuorille! Opas oli matkassa ja me lähdettiin metsään kävelemään ylöspäin. Yksi oli vaihtanut minihameeseen, en tiedä oliko hyvä ajatus. Kaipa siinä oli shortsitkin alla, mutta mulla ei tulisi ekana mieleen lähteä minihameessa. Oli välillä kivan jyrkkää ja semivaarallistakin, mutta ihan hauskaa. Siellä sain kanssa tietää, että Koreassa on paljonkin myrkkykäärmeitä ja siellä vuorilla vissiin myös. Aina välistä kuului kauheaa kiljumista, koska nähtiin matoja puissa ja lehdillä (niit oli kyllä paljon) ja mä olin "tosi rohkea", kun otin kaverin päältä madon pois. Oli upeita maisemia kyllä, kun päästiin lopulta ylös, mutta mulla ei ollut kameraa matkassa. Tultiin vielä samaa reittiä alas ja käveltiin siellä joku kaksi tuntia tai sinnepäin.

Vuorikiipeilyn jälkeen (sitä kutsuttiin trackingiksi) mentiin tekee juustoa! Eli takasin bussiin ja sinne, missä käytiin syömässä. Mun mielestä se oli kyllä huijausta, koska me tehtiin juustoa juustosta. En ole vieläkään kyllä maistanut, että miltä maistuu. Ehkä joskus jos uskallan. Se oli kyllä ihan hauskaa, venyteltiin sitä hienosti. Juuston jälkeen mentiin johonkin kalapaikkaan ja päästiin kattoo kaloja akvaarioissa. Siellä oli tosi iso kissakala, semmoset 1 metri 20 senttimetriä. Oli sillä vähän kokoa. Löydettiin sieltä kanssa sellanen laite, johon kaikki halus nii oli vähän jonoa. Siinä oli lautta, joka heilu ja samal näytettiin videoo, kuinka mennään jokea pitkin. Meidän ope kysy, et ollaanko poikia, kun mun ryhmä siinä huusi tyylillä "Wooah!" ja matalalta eikä niinkuin tytöt eli "IIK!" ja korkealta. Saatiin sieltä kanssa sellaset kännykkäkorut tms. mutta kun olen blondi ulkomaalainen niin sain kaksi! Sieltä mentiin taas syömään ja kello olikin jo vähää vaille kuusi siinä välissä.

Kun oltiin syöty lähdettiin taas takaisin alas ja mentiin meidän majapaikkaan. Semmonen pieni mökki, saatiin kyllä kivasti kävellä ylös päästäksemme sinne. Olin hurjan väsynyt siinä välissä ja nuokuin vain. Katseltiin telkkaria ja mun kaverit alko leikkii jotain leikkejä. Suihkuvuoroja oli kiva jaella, kun meitä oli 36 ja suihkuja joku 4? Mutta ihan hyvin se sujui, kun mä pääsin vihdoin niin huomasin siellä valtavan kokoisen ötökän. Suihkutin sen alas viemäristä, koska mua ei houkutellut ajatus joutua koko ajan vartioimaan, että missä se menee. Syötiin iltapalaksi nuudeleita ja puraisin jotain tosi tulista (varmaan chilii tms) niin oli suu tulessa vielä kivan aikaa sen jälkeen. Vähän ennen yhtätoista aloitettiin vielä joku esityshomma, eli melkeen kaikki veti jonkun laulu- tai tanssiesityksen koko luokan edessä. Munkin piti laulaa, mutta oli kurkku kipeä ja ääni niin maassa, niin jätin väliin. Muutenki nukuin melkeen sen koko ajan ja kun oltiin valmiita, pääsin vihdoin oikeasti nukkumaan! Osa tais vielä jäädä valvoo ja puhumaan.

Perjantai 11.5.2012
Aamulla herätys oli seitsemältä ja aamiainen 7.50. Aamiaisen jälkeen tuijotettiin telkkaria ja pakattiin kaikki kamat kasaan. Yksi ohjaajista tuli hoputtaa meitä, mutta kyllä siinä kuitenkin kesti. Käveltiin mäki takaisin alas ja heitettiin kamat busseille. Sen jälkeen mentiin seisoskelee jonki talon eteen, josta saatiin upeat punaiset haalarit ja kypärät päällemme. Miksi? Koska oltiin lähdössä tutkimaan luolaa. Mua luultiin taas enkunopettajaksi, kun laitettiin kypäriä... Otettiin yksi ryhmäkuva ennen lähtöä ja käveltiin joen rannalle noustaksemme veneeseen. Siinä mentiin lyhyt matka veneellä ja käveltiin portaita ylös. Ne oli aika tappoa vissiin kaikille, koska kukaan ei ollut venytellyt eilisen kiipeily/kävelyn jälkeen. Itsekin siinä pohdin, että ehkä olisi kannattanut. Ennen kuin päästiin luolaan, kuunneltiin ohjeistus ja opas avasi portin sähkölukon. Luola oli, yllätys, aivan pilkkopimeä ja me saatiin valoa vain omista lampuista. Ne oli meidän kypärissä kiinni, niitä oli aina kiva säädellä. Luola oli kostea ja upea! Sielläkin meni joku kaksi tuntia ja oli kiva aina ryömiä, kun oli tosi matalia kohtia. En ollut ainoa, joka löi päänsä pariin kertaan, ei ne kypärät turhia olleet. Se oli kyllä kiva kokemus, kivet oli hienoja. Yhdessä välissä sammutettiin kaikilta valot ja eihän siellä mitään sitten nähnyt! Oli kyllä aika jännittävää silloin.

Luolan jälkeen käytiin heittää haalarit pois ja vaihtamaan kengät sandaaleihin. Nyt oltiin menossa melomaan, tai miksi sitä sitten kutsutaan... nää tais sanoa "crafting" tai "rafting" ehkä...? Kaikki ei halunneet lähteä mukaan ja mentiin taas joen äärelle. Siellä meille ohjeistettiin, miten laitetaan pelastusliivit ja kypärät. Mua saatiin kyllä auttaa kypärän kanssa, koska sen hihna oli järkyttävän tiukalla eikä me saatu sitä itse liikkumaan mihinkään suuntaan. Kun kaikki oli valmiita saatiin melat käteen ja kateltiin vielä, miten melotaan. Kumiveneisiin vaan kaikki ja meidän ohjaaja sai kivasti työnnellä venettä ensin syvemmille vesille. Jäätiin kans pari kertaa jumiin niin kerran sai osa meistäkin nousta. Pariin kertaan törmättiin hr-open ja kuviksenopen ryhmään ja en ole varma kumpi sen aloitti, mutta siitä lähti kastelusota liikkeelle. Kivasti saatiin vettä päällemme... Mentiin siitä kuiteski nopsaan ohi, enkä itse kastunut niin pahasti. Kaverille ei käynyt ihan yhtä hyvin. Yhdessä välissä ohjaaja näytti miten se pelastais meidät ja otti mut kivasti esimerkiksi. Säikähdin ihan kivasti, kun jokin koskee mua niskasta. Oli kiva yllätys joo! Kavereit säikäytin, kun huusin kovaa "KOLME, NELJÄ!", kun huudettiin numeroita koreaksi ja enkuksi tahdissa pysyäksemme. Pitihän nyt suomeekin puhua, ei pelkkää enkkua ja koreaa. Kaikilla oli kauhean kylmä, en tiedä mistä johtui, ehkä ne kastu enemmän? Koska mulla ei ollut kylmä. Se oli kuiteski ihan liian nopea retki, oltiin liian pian perillä.

Saatiin rannalta vielä kävellä ruokapaikalle ja kun tultiin riippusillalle, ohjaaja päätti alkaa pomppimaan ja muuten vaan heiluttelemaan sitä. Ihan hauskaa, pääsin turvallisesti toiselle puolelle. Syötiin hyvää ruokaa ja vaihdettiin märät vaatteet pois. Oli vielä vähän aikaa ennen lähtöä niin jotain outoa kavereiden kanssa tehtiin. Matkalla takaisin melkein kaikki nukku ja mun olkapää tuli tosi kipeeksi, koska mun kaverin pää aina tipahteli siihen KOVAA! Se sattu... nyt kateltiin elokuvia telkkarista, mutta mä tuijotin taas maisemia enemmän. Pysähdyttiin taas jonnekin, eikä siellä mitään ihmeellistä. Soulissa oli ihanat ruuhkat niin kesti vähän aikaa päästä koulun lähistölle. Bussi heitti jalkakäytävän viereen ja lähdin metrolla kotia kohti. Olin ihanan väsynyt ja matkaan meni sellanen tunti tosiaan. Kotona olin vähän kahdeksan jälkeen ja söin vaan ja menin nukkumaan. Väsytti, mutta oli kivaa!

Laitan kuvat myöhemmin, koska nyt ei ole aikaa! Olen pahoillani :((.