tiistai 26. kesäkuuta 2012

Liikenteestä

Tiedän, että varmaan kaaaikkia kiinnostaa hurjasti, mutta tää onkin vähän vanhemmille lukijoille ^^. Ruusunki blogi tuli pikaseen vilkastua tänään ja näytän jotenki aina niin hehkeältä Ruusun kuvissa. Sillä voi myös olla jotain tekemistä sen kanssa, että olen yleensä kävellyt paljon tuulessa jne. ja hiukset on vähän valloillaan... mutta käydään nyt asiaan!

Eli selitän vähän, että millaista täällä on liikkua autolla, bussilla, metrolla jne.


Bussit
   Alotetaan niistä, niitähän mä käytin sen ekan viikon Koreassa. Varoitus ensin! En käytä busseja paljoa, joten en ole varma ihan kaikesta. Julia varmaan tietäisi paremmin. Ehkä. Busseja on vähän erityyppisiä, on sellasii pienempiä ja vähän isompia. Ja kas kummaa, ne saattaa myös olla hyvinkin ruuhkaisia tai aivan tyhjiä. Arvostan jälkimmäistä huomattavasti enemmän.
   Isompia busseja liikennöi aika paljon Soulin ja Soulin lähialueiden välillä. Pienemmät bussit on paikallisbusseja. Meidän koulun vieressä menee aina sellasia pienehköjä, vihreitä busseja.
   Pienemmissä busseissa ei ole montakaan penkkiä vierekkäin samalla puolella. Takana on samalla tavalla kuin Suomessa, koko seinä täynnä penkkiä, mutta muuten saattaa olla vain keskellä olevan takana kahdenistuttavia penkkejä. Isommissa busseissa on yleensä kahdenistuttaviapenkkejä koko bussi täynnä. Sen takia vain käytävä on hyvin ahdas... Busseissa on yleensä myös vain kaksi ovea, toinen keskellä bussia sekä etuovi.
   Ruuhka-aikana bussipysäkillä saattaa hyvinkin seistä noin 50 metrin pituinen jono bussiin. On tullut koettua ja saatiin odotella muistaakseni kolme-neljä vuoroa ennen kuin päästiin bussiin. Siihen bussiin ei otettu ollenkaan ihmisiä seisomaan, mulle sanottiin että se riippuu bussiyhtiöstä. Seisominen on kyllä aika tukalaa, koska bussit jarruttelee aika töksähdellen ja multa on meinannut pariin kertaan mennä tasapaino... onneksi busseissa on aina jotain, mistä pitää kiinni.
   Oon tästä jo maininnutkin, mutta bussit tosiaan ottaa ihmisiä kyytiin reilusti pysäkin jälkeenkin ja päästävät myös aikaisemmin tai jälkeen (kun herää unesta ja huomaa missanneensa pysäkkinsä). Se on kyllä ihan mukavaa ja Soulissa on yleensä sellaiset ruuhkat, ettei niin paljon väliä, kun muutenkin seistään paikallaan.
   Kaikissa busseissa, joita olen käyttänyt, on aina ollut jonkinlaiset opasteet(joskus englanniksikin). Toisissa on tv-taulu, josta pyörii mainoksia ja aina pysäkkiä lähestyttäessä pysäkin sekä sitä pysäkkiä edeltäneen ja seuraavan pysäkin nimet. Ei voi kovin helposti eksyä. Toisissa busseissa ei ole tv-taulua, mutta silloin kuulutetaan pysäkin nimi ja näissä busseissa on ollut aina myös englanniksi.
   Busseissa voi maksaa rahalla tai kortilla. Itse käytän korttia, on aika paljon helpompaa. Vähän niinkuin Suomessa, korttia näytetään kortinlukijaan, mutta mitään ei tarvitse painaa. Bussista poistuttaessa korttia näytetään lukijalle uudestaan.
 
Metrot
   Mun luotettavin kulkuneuvoni! Ei voi eksyä! Ja ne on ihanan vilpoisia verrattuna kesäkuumuuteen ja talvella taas lämpimiä.
   Metrossa maksetaan kaikki matkat kortilla. Jos ei ole vakituista korttia, voi ostaa kertakäyttökortin. Ennen laituria on taas kortinlukijat ja portit, eli laiturialueelle ei edes pääse ilman kortin näyttämistä. Sama toiseen suuntaan, kortti pitää taas näyttää ennekuin metrosta pääsee ulos. Matka veloitetaan matkan pituuden perusteella käsittääkseni. Tietysti se on myös hieman eri hintainen aikuisille, lapsille ja nuorille.
   Metrot ovat tosi helppokäyttöisiä ja kaikkialla on opasteet myös englanniksi turisteja helpottamaan. Kaikki pysäkkien nimet kuulutetaan myös englanniksi. Kaikilla linjoilla on omat värinsä ja numeronsa ja vaihtaminen käy myös helposti. Kylttejä vain seuraillen, niin ei pitäisi ongelmia ilmetä.
   Metroissa on penkit molemmilla puolilla seiniä, eli ihmiset istuvat vastakkain. Tästä johtuen keskellä on aika leveä tila, jossa loput seisovat. Ruuhka-aikana se voikin olla hyvin täysi. Metromatkat ovat yleensä aika tasaisia, mutta joskus tarvitsee kyllä tukea renkaista (vai mitä ne on, jotka siellä roikkuu) tai  tangoista.
   Metroissa on myös varattu oma penkkirivi vanhuksille, raskaana oleville (heille on vielä oma paikkansakin) ja ihmisille, joilla on jalka paketissa tms. (busseissa on myös). Vanhuksille on myös omat paikkansa aina jokaisen vaunun ovien vieressä. Ovia on jokaisessa vaunussa neljä molemmilla puolilla, eli yhteensä kahdeksan.
   Pysäkkien nimet näkyvät myös yleensä ruuduilta, mutta riippuu kyllä vähän linjasta. Joillain linjoilla on erilaiset ruudut ja joskus ne eivät ole edes käytössä. Tällöin kannattaa kuunnella kuulutuksia ja katsoa pysäkkien nimet tarkkaan. Onneksi kaikissa vaunuissa on myös metrokartat. Itse käytän yhtä linjaa päivittäin, sillä se on keinoni päästä eri paikkoihin ja sen ruuduissa pyörii aina myös mainoksia ja ohjeita metrossa käyttäytymiseen. Liukuportaissa ei saisi kävellä (kaikki tekee niin kuitenkin) ja istuakin  pitää mahdollisimman paljon tilaa muille antaen esim. ei jalat ristissä tai haarat levällään.
   Jotkut metroasemat ovat hyvinkin suuria (varsinkin ne joissa voi vaihtaa useammalle linjalle) ja uloskäyntejä voi olla reilusti yli kymmenen. Meidän pysäkillä niitä on vain kolme, mutta onkin aika paljon pienempi pysäkki. Toisilla pysäkeillä voi olla vain yksi.
   Metrot menevät maanalla sekä myös ulkona. Aina välistä saa nähdä, kuinka ylitetään jokea tai mennään asuinalueen läpi. Myös ulkona olevia pysäkkejä on, en vain kovin usein niitä käytä, koska pyörin enemmän keskustassa. Metrot myös menevät hieman Soulin ulkopuolelle, pääsen esim. Julian ja Suvin kotiseudulle metrolla (Suville mentäessä vain pitäisi vaihtaa aika monta kertaa... raskasta). On ne silti parhaita!

Taksit
   Meidän perheellähän ei siis ole autoa, joten liikutaan aina bussilla, metrolla tai taksilla. Taksit on ihan mukavia, mutta pitää varoa ettei mene kalliimpaan taksiin. Takseissakin voi maksaa samalla kortilla, kuin metroissa ja busseissa! Ihan kätevää mun mielestä.
   Ei kauheasti takseista muuta kerrottavaa, aika samanlaisia kuin muuallakin. Jotkut kuskit ovat hyvin puheliaita ja toiset vähän hiljaisempia. Takseilla on kuitenkin paljon kivempi liikkua illalla väsyttäessä, kuin mennä metrolla noin tunnin matka. Silloin arvostan takseja aika paljon.
   En ole korealaisten kovin usein takseja tilaavan, tien vierestä ne paikalle huidotaan. Ei kovin vaikeaa, takseja on hyvin paljon ja niitä menee ohi useampikin minuutissa. Suomessa ei ehkä toimisi niin hyvin...

Autot (ja mopot jne) noin yleensäkin
   Soulissa on paljon ihmisiä ja paljon autoja. Ruuhka-aikan on hauskaa (totesin silloin ensimmäisellä viikolla), auto voi edetä erittäin lyhyen matkan pitkällä aikavälillä (busseilla myös, vaikka usein on bussikaistat).
   Autojen värit ovat suurimmalta osin harmaa/hopea, musta, tummansininen, kullanvärisiäkin taitaa olla jonkin verran liikkeellä. Pari valkoista ja joskus tulee bongattua punainen ja keltainen. Pinkinkin olen saattanut nähdä. Räikeitä värejä kyllä näkee harvemmin.
   Ajamisesta... u-käännöksiä tosiaan tehdään vähän missä sattuu (en edes tiedä saako niitä tehdä kaikissa paikoissa). Hyvin kapeilla kaduilla mulla ei ole minkäänlaista käsitystä toimintatavasta. Musta näytti vain siltä, että mentiin kun päästiin tms. En osaa sanoa. Ja koska iso kaupunki, autokaistoja on myös paljon. Leveitä katuja.
   Mopoja ja moottipyöriä tulee aina välillä vastaan. Aika moni ajaa mopolla ilman kypärää ja se näyttää vaaralliselta! Moottoripyörällä menijät kuuntelee usein musiikkia ja se kuuluu kovaa kaikille muillekin. K-poppia melkeinpä aina.
   Pyörällä mennään välistä autojen seassa ja välistä jalkakäytävällä. Merkeistä se riippuu, ainakin sellaisia olen huomannut. Mopojen en ole nähnyt koskaan ajavan jalkakäytävällä. Vain kuskien (mäkkäri, pizzapaikat jne) olen nähnyt jalkakäytävällä liikkuvan ja sekin vain lähdettäessä ruokapaikasta viemään tilausta.
   Käveleminen on aika turvallista täällä, kunhan muistaa vain katsella ympäriinsä. Kaverin mukaan autoilija tai jalankulkija saa mennä ensin, riippuu siitä kumpi törkeesti vain menee. Minä kilttinä odottelen autot ensin ja menen vasta kun on tyhjää tai joku päästää. Suomessa autoilijat päästävät huomattavasti enemmän kuin täällä, huomattu on.

Oon halunnut kirjottaa tän niin pitkään, kun multa pyydettiin silloin joskus jotain tän tapaista... niin tällänen! Seuraavaksi haluan kirjoittaa ruuasta! Mulla ei kauheasti kuvia ole liikenteestä, mutta aattelin vähän kuvailla ja junia ja lentokoneita ei ole tullut käytettyä niin ei niistä voinut kirjoittaa :(. Eikä lautoista/laivoista, kiva olisi. Mutta kuvia tulee varmaan facebookkiin ja tänne joskus! Ens viikolla pääsen varmaan ottamaan kuvia, niin pyrin latailemaan pikapuoliin.
   Ruokapostaus tosiaan tulossa jossain välissä ja olisi kiva tietää, jos haluaisitte muun tyyppisiä erityispostauksia. Museoista olen myös kirjoittamassa, sotamuseosta on tullutkin jo pyyntöä. Viestiä saa laittaa tulemaan, täällä, facebookissa tai s-postissa.

1 kommentti:

  1. Heei,

    tosi mukavaa, että jaksat päivitellä näin aktiivisesti :D
    Kysyisin tosta sun metrojen yhteydes mainitsemastas kortista, että onks se vähän saman tapanen kun "octopus card"? eli sil voi maksaa esim. myös ostoksia, taksi matkoja, ravintolassa jne?
    Toisekseen, tälläi iha yleisesti ottaen, ni oon vähän kelaillu, et kauan korealaiset on yleensä suihkussa? Tai siis onks ne suihkussa olo ajasta kovin tiukkoja?? O.o

    VastaaPoista